Hoe schaak te schaakspellen: regels en basics

Het is nooit te laat om te leren schaken – het populairste spel ter wereld! Het leren van schaakregels is eenvoudig:

Stap 1. Hoe een schaakbord instellen

Aan het begin van het spel is het schaakbord zo gerangschikt dat de speler een wit (of leeg) veld heeft op de dichtstbijzijnde regel aan de rechterkant. De begininstelling van de figuren is altijd hetzelfde. Pionen staan ​​op de tweede regel. De torens zijn de hoeken van het schaakbord. Naast hen zijn springers en nog meer bisschoppen. Op de centrale velden staat de hetman (die altijd het veld van zijn eigen kleur neemt) en de koning.

Stap 2. Hoe de schaakstukken bewegen schaakspellen

schaakspellen

Elk van de 6 verschillende soorten muizen beweegt anders. Figuren kunnen andere figuren niet passeren (hoewel de springer over andere figuren kan springen) en ze kunnen nooit naar het veld gaan waar hun eigen figuur staat. Ze kunnen echter worden verplaatst naar de plaats van de figuur van een tegenstander, die wordt ingenomen. Over het algemeen worden de schaakspellen figuren verplaatst naar de velden waarop andere figuren kunnen worden verslagen (door hun velden vast te leggen en te vervangen), hun eigen cijfers te verdedigen of belangrijke velden in de partij te besturen.

Hoe de koning in schaak te verplaatsen

De koning is de belangrijkste figuur, maar een van de zwaksten. De koning kan maar één plaats in elke richting verplaatsen – op, neer, zijwaarts en diagonaal. De koning kan nooit het bedrogen veld betreden (waarop hij geslagen kan worden). Wanneer de koning wordt aangevallen door een ander figuur, noemen we het “check”.

Hoe het Hetman in schaak te bewegen

De Hetman is de sterkste figuur. Hij kan een van de richtingen volgen – vooruit, achteruit, zijwaarts of diagonaal – voor zover mogelijk, op voorwaarde dat hij niet dezelfde kleur passeert als hij doet. En, zoals met alle andere figuren, als de hetman de figuur van de tegenstander neemt, is zijn beweging voorbij. Let op hoe de witte koningin de zwarte hetman vangt, en de zwarte koning wordt gedwongen te bewegen.

Hoe de toren in schaak te navigeren

De toren kan zo ver gaan als hij wil, maar alleen vooruit, achteruit  schaakspellen en zijwaarts. Torens zijn vooral krachtige figuren wanneer ze elkaar beschermen en samenwerken!

Hoe de Bishop te navigeren in het schaak

De boodschapper kan zo ver gaan als hij wil, maar alleen diagonaal. Elke bisschop begint het feest op één kleur (wit of zwart) en moet altijd op die kleur blijven. De bisschoppen werken samen goed omdat ze elkaars zwakheden bedekken.

Hoe een springer in het schaak te verplaatsen

De springer beweegt op een geheel andere manier dan de rest van de figuren. Tijdens één beweging gaat hij met 2 vierkanten in een bepaalde richting en vervolgens met één vierkant in een rechte hoek. Zijn beweging lijkt op de vorm van de letter “L”. Belangrijk is dat de springer de enige figuur is die over andere figuren kan springen.

Hoe de pion in schaak te verplaatsen

Pionnen zijn ongebruikelijk omdat ze (in tegenstelling tot figuren) anders schaakspellen bewegen dan ze verslaan: ze lopen rechtdoor, maar ze snijden diagonaal. De pion verplaatst een spatie naar voren, behalve de eerste zet in een bepaalde batch, als deze de mogelijkheid heeft om 2 velden naar voren te verplaatsen. Het verslaat echter altijd één vierkante diagonaal. De pion beweegt nooit of slaat niet terug. Als de tegenstander in het veld vlak voor de pion staat, kan hij deze figuur niet verplaatsen of breken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *